Vad är en BRF?

Här kan du se ett webinarium från intresseorganisationen Bostadsrätterna om att bo i bostadsrätt:

En bostadsrättsförening (ofta förkortad BRF) är en sammanslutning av personer, en organiserad grupp medlemmar som innehar bostadsrättigheter uppförda på en fastighet de äger tillsammans. Det är en ekonomisk förening av typen kooperativ som har till ändamål att upplåta lägenheter i föreningens flerbostadshus, eller som hela småhus, med bostadsrätt. De centrala bestämmelser om BRF:ar och bostadsrätt finns i bostadsrättslagen och lagen om ekonomiska föreningar.

BRF:en äger en eller flera fastigheter med ett eller flera hus, och är därmed fastighetsägare. Medlemmarna (bostadsrättshavarna) äger genom sitt medlemskap viss andel i föreningen. Den är kopplad till rätten att nyttja en viss lägenhet. Bostadsrättsavgiften finansierar gemensam drift och fastighetsunderhåll samt de lån bostadsrättsföreningen har.

Till skillnad från en hyresrätt där man hyr är bostadsrättshavaren indirekt delägare i fastigheten och har rätt att mot betalning överlåta bostadsrätten till en annan person, dock är man inte lagfaren ägare utan försäljningen är en överlåtelse av andel och medlemskap vilket föreningen har rätt att vägra. Som medlem i BRF:en har man rösträtt på BRF:ens medlemsmöten och årsmöte. Man väljer och är valbar till BRF:ens styrelse.

Ägarlägenheter börjar bli vanligare i Sverige. Skillnaden mellan bostadsrätt och ägarlägenhet är att du som köper en bostadsrätt bara har köpt rätten att bo i bostaden, medan du som köper en ägarlägenhet äger den. Man är då t ex inte är styrd av en stadgar och regler som i en BRF. En annan skillnad är att en ägarlägenhet kan man överlåta och hyra ut när man vill och till vem man vill.

BRF Vasen 4 är medlem i intresseföreningen Bostadsrätterna, följande är mer information om vad det innebär att bo i en bostadsrätt: