Fakta om föreningen till medlemmar och mäklare

BRF Vasen 4 bildades 2001 och är en äkta bostadsrättsförening. Den består av 20 lägenheter, samtliga upplåtna med bostadsrätt, samt två hyreslokaler i bottenplan, båda är uthyrda. Föreningen äger marken.

Byggår: 1951. Huset är ritat av Gustaf Lettström 1949.

Antal våningar: 5 samt vind, hiss går till våningsplan 5 med en trappa till vinden.

Uppvärmning: Fjärrvärme

Ventilation: Mekanisk frånluft, i köket kolfilterfläkt

Fönster: treglas-fönster

Trappstädning utförs av städfirma.

Snöskottning och sandning utanför entré och på infarten till entrén utförs av medlemmarna själva vid behov.

Regelbunden rondering genomförs av fastighetsskötare.

Växtligheten sköts av trädgårdsfirma.

Fiber är kopplat till lägenheten, bredband via Ownit ingår i avgiften.

Kabel TV som ingår i avgiften är Boxer ”8 st favoriter”

Gemensamma utrymmen:

• En gemensam balkong under tak i vindsplanet med gasolgrill och utemöbler.
  • En liten lokal innanför entrén för möten.
  • Två tvättstugor med vardera två tvättmaskiner, en torktumlare och ett torkskåp. Ena tvättstugan har även tillgång till torkrum.
  • I markplanet finns ett skyddsrum som används som cykelrum.

Systematiskt brandskyddsarbete tillämpas.

I avgiften ingår värme, vatten, kabel-TV, bredband och två förråd: ett matkällarförråd och ett vindsförråd.

Bostadsrättstilläggsförsäkring ingår inte i avgiften och behöver tecknas av varje medlem.

Vid försäljning/överlåtelse tar föreningen ut överlåtelseavgift som betalas av köparen. Föreningen tar även ut pantsättningsavgift. Föreningen godkänner delat ägande, men inte att ägare är en juridisk person.

En avgiftssänkning på 10% genomfördes i juli 2021. Inga ytterligare ändringar av avgiften är planerat. Många renoveringar och förnyelser har genomförts 2002-2018. Inga större är planerade närmaste åren.

Obligatoriska inspektioner görs enligt regler och lagar, och är samtliga godkända: OVK (obligatorisk ventilationskontroll), radonmätning, inspektion och sotning av rökkanaler, samt hissbesiktning.

Vid försäljning ska mäklare lägga dokumenten kring överlåtelsen i föreningens brevfack i entrén eller skicka dem till:

BRF Vasen 4
          Råsundavägen 68